Q&A med Troels M. Palshof – forfatter til serien om Sommerfugleklanen 
’Sommerfugleklanen’ er en spændingsmættet og actionfyldt thrillerserie af internationalt tilsnit, der tager favntag med vedkommende globale og aktuelle problemstillinger. Seriens to hovedpersoner, CIA-agenterne Tristan og Clara, får til opgave at optrevle en mystisk bevægelse, der gennem århundreder i det skjulte har præget verdens ledere. Men er denne bevægelse en trussel mod verdenssamfundet eller menneskehedens sidste håb? Forfatteren bag er Troels M. Palshof, som gennem sit forfatterskab nu kan få afløb for sine entrepenante ideer og evne til at se muligheder. Siden 2017 har han været forfatter, og nu udkommer andet bind i serien om ’Sommerfugleklanen’: ’Drømmehviskerne’.

Hvor finder du inspirationen til historierne?
Inspiration er ikke noget, man bare kan søge. For mig er det mere en indstilling, en form for livsstil, der afleder en proces i dagligdagen. Nysgerrigheden er grundstoffet i alt nyt, det som får os til at afsøge det ukendte. Inspirationer og dermed også historier samler sig selv via alle de tentakler, som man ubevidst lægger ud, når man er nysgerrig. Ofte kan man først erkende inspirationen senere, når man har “smagt” på noget, som efterfølgende får en til at søge nye steder, se nye sammenhænge, stille nye spørgsmål ved status quo.

Hvordan researcher du?
Det kræver mod og en god portion undren at finde motivationen til at søge nye indsigter og sammenhænge. Den proces har jeg taget med mig ind i forfattergerningens researcharbejde. Fx tager handlingen os med til Iran, der for mig er et kompliceret land at forstå, både historisk set og i vore dage. Jeg var meget motiveret af min nysgerrighed for at lære mere om landet. Jeg brugte lang tid på at interviewe personer, som kommer fra Iran, og jeg har facetimet med mennesker, der bor dernede. Det, de fortalte, og den indsigt det gav mig har været utrolig vigtige for bogen. Jeg har også talt med operative jægersoldater, som har givet mig indsigt i deres hverdag. Men måske den største research er den, jeg har brugt dem, jeg omgås med til daglig og dem, jeg har mødt på min vej. Her har jeg kunnet afprøve mine teser, syretestet om de deler mine bekymringer for verden og i særdeleshed undersøgt, om andre mennesker mener, at vi kan imødekomme de udfordringer, vi står overfor.”  

Nu er vi ved bind to – er der noget, der har overrasket dig i skriveprocessen denne gang?
Jeg er blevet bedre til at stoppe op og gå andre veje, hvis der er noget, som ikke passer. Hvis ikke jeg selv føler mig motiveret til at se, hvad der sker fremadrettet i handlingen, når jeg skriver, så skal jeg stoppe.  Jeg skriver af lyst, ofte af en lyst til at afdække det, som jeg ikke kender, det som jeg ikke kan “se” for mig når jeg begynder. Eksempelvis hvis handlingen tager læseren med til steder, som offentligheden normalt aldrig får lov til at kigge ind. At afdække det og åbne nye døre ind i lukkede verdener kan gøre mig helt høj. Det var jeg spændt på, om jeg ville opleve igen på samme måde som jeg gjorde i processen med bind 1. Men det gjorde jeg i endnu højere grad, og det overraskede mig positivt.” 

Kommer vi til at se mere til Tristan og Clara?
Ja, i den grad, men det bliver også til gensyn med flere, vi kender fra første bind i historien. Og så møder vi også helt nye karakterer.

Og endelig: Hvad er det bedste ved at være sprunget ud som forfatter?
Jeg har fået kontakt med en markant bredere udsnit af danskerne og læserne, end jeg havde turde håbe på. Mine historier fungerer for mig som ventil for den selvbebrejdelse over alle de ting, jeg ikke mener, at vi som mennesker får håndteret til alles bedste. Det er en form for opgør med håbløsheden i livet. At skrive er blevet et frirum hvor jeg selv sætter rammerne, stedet hvor jeg kan lade ideerne og udviklingen få helt frit spil, det er fantastisk og befriende.

Om ’Sommerfugleklanen’:
’Sommerfugleklanen’ er en spændingsmættet og actionfyldt thrillerserie af internationalt tilsnit, der tager favntag med vedkommende globale og aktuelle problemstillinger. Seriens to hovedpersoner, CIA-agenterne Tristan og Clara, får til opgave at optrevle en mystisk bevægelse, der gennem århundreder i det skjulte har præget verdens ledere. Men er denne bevægelse en trussel mod verdenssamfundet eller menneskehedens sidste håb? Langsomt flettes de ind i Sommerfugleklanens virke til det til sidst går op for dem, at deres eget liv og deres egne valg er en nøje tilrettelagt del af bevægelsens agenda om at gøde håbet for verdens fremtid.

Om forfatteren:
Forfatteren bag er Troels M. Palshof. Han startede sit første firma som 22-årig og har siden arbejdet med forretnings-, koncept- og ideudvikling i næsten 20 år. I efteråret 2017 sprang han ud som forfatter til den anmelderroste bestseller ’Sommerfugleklanen – Pavens Yndling’. Den blev i foråret 2018 fulgt op børnespændingsbogen ’Larverne – Pavens Yndling’, som tog afsæt i samme univers. Nu kommer andet bind i serien, ’Drømmehviskerne’.


Q&A i forbindelse med Sommerfugleklanen bind 1, Pavens Yndling

Hvordan er du endt som forfatter?
Det har jeg også spurgt mig selv om. Jeg har altid levet af at være innovativ og af at finde på nye løsninger. Jeg startede mit første firma da jeg var 22 år og siden adskillige andre. Det at skabe nyt og mobilisere folk omkring det, har jeg altid opfattet som mit kald. Man kan på den måde sige at jeg altid har levet af min fantasi og evne til at fortælle den engagerende historie til andre. Men sidste år skete noget skelsættende. Jeg passede min døende far og her opstod ideen til Sommerfugleklanen. Jeg kan ikke afsløre meget mere uden at ødelægge læseoplevelsen, men blot sige at du vil forstå det når du har læst bogen. Et par måneder efter hans død startede jeg på at skrive historien, og efter en længere pause og et intenst sprint, var jeg færdig en søndag aften - d. 23 april. 2017.
Så d. 23 april blev jeg forfatter, i hvert fald i min selvbevidsthed.  

Hvad er din største passion?
At udvikle nyt og at skabe noget. Jeg har altid stræbt efter det som måtte være bedre derude. Det hænger nok sammen med, at jeg ser mange udfordringer i vores samtid, som jeg ikke begriber at vi ikke gør noget ved.

Hvorfor har verden behov for endnu historiefortæller?
Det tror jeg heller ikke nødvendigvis at den har, men verden har brug for historier der får os til at reflektere og tænke. Tænke over vores liv, hvad vi egentlig bruger vores tid på jorden til og fremtiden som ligger foran os. Bøger er fortsat verdens mest magtfulde format - de kan forandre mennesker og ultimativt verden. Det har historien bevist igen og igen. Selvom der aldrig er udkommet så mange bøger som der gør i disse år, og selvom den rent litterære kvalitet er høj, så kan man desværre ikke sige det samme om ambitionerne. Jeg tror på historiens magt. Så hvorfor skrive historier som ikke har potentialet til at gøre en forskel?

Hvad adskiller Sommerfugleklanen fra andre spændingsromaner?
Jeg tror at historien er yderst overraskende, anderledes i både skrivestil og plot. Det er en filmisk rejse at læse den. Det er en international thriller, men den følger ikke en klassisk skabelon. Min ambition har været at skrive noget der udfordrede genren og gav læseren en historie der både fængslede og gav perspektiv.  

Hvordan blev bogen til?
Bogen formede sig i mit hoved over vinteren, og i takt med at der opstod flere detaljer, trak den mere i mig. Jeg satte mig foran computeren hver dag og skrev det jeg så. Efter en periode i et sandt skriveraseri var historien klar til redigering. 

Hvorfor valgte du i første omgang at selvudgive Sommerfugleklanen?
Jeg har altid være iværksætter og min "egen" chef, på godt og ondt. Jeg har snakket med en række forfattere, udgivere og oversættere, og alle fortæller at det kan være langsommeligt at blive optaget på et forlag. Samtlige har også anbefalet mig ikke at selvudgive, og det er i sig selv ganske motiverende. Altså at gøre det på sin egen måde - at skabe sit eget produkt, sin helt egen historie. På få måneder har jeg mødt en masse spændende og dygtige mennesker i branchen, det har været en fornøjelse. Jeg har nydt at prøve kræfter med alt fra, redigering, testlæsere, omslag, salg, distributører, boghandlere, trykkerier mv. noget som har givet mig et nødvendigt og solidt indblik i den branche som jeg nu befinder mig i.

Men du valgte alligevel at takke ja når Politikens Forlag kontaktede dig?
Ja, og jeg er overvældet over den store opbakning jeg har fået af dem. Politikens Forlag har givet mig troen på, at bogen og fortællingen måske kan bære i udlandet. Med dem har jeg fået en professionel organisation i ryggen, der både kan hjælpe mig med det, men også sørge for, at jeg kan leve op til den overvældende interesse jeg har fået fra mine læsere. Det samarbejde giver mig tid, ro og professionel støtte til at fokusere på det jeg allerhelst vil – at skrive. For mig er det stærkeste redskab til at påvirke mine omgivelser det skrevne ord, og det vil jeg gerne kunne hellige mig.